• 0879 233 203
    • Проекторът от А до Я - речник

      Общи термини, свързани с проекторите

      1  2  3  4  5  6  7  8  9  0

      А  Б  В  Г  Д  Е  Ж  З  И  Й  К  Л  М  Н  О  П  Р  С  Т  У  Ф  Х  Ц  Ч  Ш  Щ  Ъ Ю  Я

      A  B  C  D  E  F  G  H  I  J  K  L  M  N  O  P  Q  R  S  T  U V W X Y Z

       

      1

      16:9

      Съотношение на страните на картината 16: 9 е характерно за HD Ready (1280x720) и Full HD (1920x1080) разделителна способност, стандарт за Blu-Ray и други формати.

      2

      2.40: 1

      Широкоекранен кино формат, по-разширен хоризонтално от 16: 9 (Full HD или 1.78:1). Записите в анаморфен формат с използване на Full HD проектор предполагат съществуването на ленти в горната и долната част на екрана. За да се избегне появата на незапълнени от картината ленти, може да се използва специален анаморфен обектив.

      3

      3D Ready
      3D Ready проектор може да приема 3D сигнал от компютър чрез NVIDIA 3D Vision или някакъв образователен софтуерен пакет, но 3D Ready проекторите не са съвместими с HDMI 1.4 3D спецификацията, използвана в 3D Blu-Ray плейърите и цифровите декодери.

      3LCD (Liquid Crystal Display)

      3LCD и LCD са взаимозаменяеми термини и представляват съкращение от дисплей с течни кристали. LCD е технология за производство на проектори, създадена от Epson през 1980 г. Бялата светлина от лампата на проектора преминава през филтърна система и се разделя на трите основни цвята (червен, син, зелен). Всеки светлинен поток се филтрира от отделни течнокристални матрици, формиращи три изображения, които след това се наслагват едно върху друго в призма. Призмата смесва цветове и образува изображение, което се проектира на екрана. Някои проектори използват отделен панел за жълто (4LCD).

      3LED

      Технология за производство на проектори, подобна на 3LCD, при която обаче не се разлага бяла светлина, а основните цветове (червен, зелен, син) се формират от цветни светодиоди. Тази технология дава възможност за производство на по-компактни проектори и решава проблема с прегряването. Към днешна дата LED проекторите не достигат нивото на яркост на ламповите модели.

      4

      4K

      Резолюцията на проектора и видео съдържание с приблизително 4000 хоризонтални точки: 4096 × 3112, 3656 × 2664, 4096 × 1714, 3996 × 2160, 3840 × 2160. Понастоящем се произвеждат проектори с 4K резолюция, но поради липса на достатъчно видеосъдържание, записано в 4K, потребителите използват и проектори с динамично мащабиране на Full HD изображения до 4K.

      4: 3

      Съотношение на страните на изображението 4: 3, което се използва в телевизията, в класическото кино и мониторите до 2003.

      5

      6

      7

      720p

      Свързва се с броя на вертикалните пиксели в картината при резолюция с висока разделителна способност от 1280x720. P е съкращение на progressive (прогресив) или поредова развивка.

      8

      800x600

      Виж SVGA.

      9

      0
       
      А

      Анаморфен формат

      Виж 2.40:1.

      Анаморфен обектив

      Ако филмът е записан на Blu-Ray в кино формат (анаморфен), при проектиране върху кино екран се случва следното: резтяга се изображението вертикално до запълване на екрана и след това се поставя широкоъгълен обектив, който оптически разширява изображението. Втори начин - използва се оптично увеличение, така че широчината на изображението да съвпада с широчината на екрана, а черните ленти отгоре и отдолу ще бъдат проектирани извън екрана, над и под самия екран.

      Адитивно смесване на цветовете

      Основните цветове, които се използват са червено (Red), синьо (Blue) и зелено (Green) или съкратено от английски RBG. Когато до окото достигат едновременно червено, синьо и зелено с определена яркост и наситеност, полученият цвят се възприема като бял. Липсата на каквато и да е светлина, попадаща в окото, създава усещане за черен цвят. При смесване само на два от основните цветове се получава усещане за:
      а) магента или пурпурно (червен + син)
      б) циан или синьозелено (син и зелен)
      в) жълто (червен и зелен)
      RGB е тримерно цветово пространство, в което всеки цвят е описан и се определя еднозначно от три координати, като на всяка от тях отговаря компонент на цвета, разложен на червен, зелен и син цвят. т.е на всяка точка с определени координати съответства строго определен цвят.

      Б

      Баланс на бялото (grayscale calibration, white balance)

      Корекцията на баланса на бялото е необходима, за да може да се показват неутралните цветове от черно до бяло, които нямат червени, зелени или сини примеси. Този неутрален цвят съответства на концепцията за "бялата точка" или D65.

      В

      Видеопроектор

      Виж Проектор.

      Г

      Д

      Диагонал на екрана

      Измерва се в инчове (1 инч = 2,54 см). При изчисляване на размера на екрана в зависимост от разстоянието от проектора се използва широчината на екрана, а не диагонала. Също така трябва да се има предвид, че размерът на работната повърхност на прожекционен екран (площта, върху която се прожектира изображението) може да бъде по-малък от размера на целия екран, което се дължи на наличието на черни ленти.

      Дихроични огледала/ двуцветни огледала/ филтри
      Позволяват преминаване на определен набор от цветове и отразяват останалите. Използването им позволява бялата светлина от лампата на проектора да се раздели на червени, сини и зелени компоненти.

      Е
      Еднаквост/ Еднородност на изображението (Brightness uniformity)
      Нормално е картината да е по ярка в центъра на екрана. За качествена картина е необходимо осветеността на изображението да е възможно най-равномерна по цялата повърхност на екрана. Измерването на равномерност на яркостта на бялото или на определен цвят се посочва като процент. Стойност 80% означава, че яркостта на изображението е 20% по-малка в своята най-тъмна точка в сравнение с най-ярката. Най-лесно равномерността при измерване на яркост се разбира от отношението L1/L5, където L1 и L5 са два от деветте правоъгълника, на които се разделя екрана при измерване на яркост (Виж ANSI Lumens). При получаване на стойност, близка до единица от съотношението L1/L5 се получава най-висока еднородност и най-добро качество на изображението.
      Екраниран
      Отличителна черта на високоговорители и кабели, в които се добавя метален слой за защита на сигнала от създаване или получаване на електромагнитни смущения.

      Ж

      З

      Забавяне, входно закъснение, лаг (Іnрut Lаg)

      Разликата във времето между предаване на кадър от изображението oт изтoчниĸa нa cигнaл (игpoвa ĸoнзoлa, РС) към проектора и показването му на екрана. Всички видове проектори, без оглед на техните характеристики или предназначение, имат входен лаг. До проектора достига поредица от нули и единици и той го трансформира в изображение. Като пример, забавянето може да се дължи на подаването на сигнал, чиято резолюция не съвпада със собствената резолюция на проектора и трябва да бъде намалена, така че времето за обработка увеличава закъснението. В други случаи входното закъснение може да се дължи на използването на допълнители функции като интерполация на кадри или автоматичен ирис, които също увеличават времето за обработка. При стандартните 60 кадъра в секунда, забавянето се измерва в кадри или милисекунди. 1 кадър е приблизително 16.7 милисекунди (1/1000 сек.). Забавяне на повече от 4 кадъра се смята за твърде високо при гейминг, защото се губи чувството за контрол над играта.

      И

      Й

      К

      Коефициент на отражение (Screen Gain)
      Измерване на отразената от прожекционен екран светлина. Екранът с по-висок коефициент на отражение ще отразява повече светлина в тесен лъч, докато екранът с по-нисък коефициент на отражение ще отразява светлината в по-широк лъч.

      Конвертиране
      Превръщането на по-ниската резолюция на сигнала в по-висока резолюция. Например 480i до 720p.

      Късофокусен обектив (Short Throw Lens)
      Обектив, предназначен да проектира голямо изображение от късо разстояние.

      Късофокусен проектор
      Късофокусните проектори са предназначени за използване в класни стаи, офиси и заседателни зали с малки до средни размери. Оборудвани са с широкоъгълен обектив, който позволява прожектиране на големи изображения от много близко разстояние, идеални за използване с интерактивни бели дъски.

      Късофокусен/ ултракъсофокусен проектор за монтиране на стена
      Проектор, който се монтира на стена, в непосредствена близост над прожекционния екран или бяла дъска. Разстоянието за прожектиране обикновено е само сантиметри и позволява на хората да се движат свободно през стаята без да се изправят на пътя на светлината от проектора. Допълнително предимство е, че говорителят не е заслепен от светлината на проектора.

      Л

      Лампа за проектор
      Лампата е източник на светлина, която след поредица от преобразувания се трансформира в изображение върху екрана с използването на една от технологиите за производство а проектори - LCD, DLP и LCoS. В момента, най-често срещани са UHP лампите, които се характеризират с различна яркост, консумация на енергия, работна температура и живот.

      М

      Мащабиране (Zoom)
      Мащабирането позволява да промените размера на изображението на екрана, без да се променя прожекционно разстояние (позицията на проектора). Коефициентът на мащабиране при проекторите е безразмерна величина и показва в какви граници може да бъде увеличена неговата картина. Когато се използва оптично увеличение няма влошаване на качеството на изображението. Цифровото увеличение (цифров зум) води до влошаване на картината.

      Микроогледало
      От микроогледала се състои DMD чипът на DLP проектор. Чипът представлява матрица от микроскопични огледала, разположени на управляващите елементи. Когато се приложи напрежение, микроогледалото се накланя. По този начин, всеки елемент на матрицата отразява светлината от обектива на проектора към екрана (появява се светъл пиксел) или към поглътител (появява се тъмен пиксел на екрана). Микроогледалата превключват хиляди пъти за една секунда между двете позиции за черно и бело, като образуват нюанси на сивото.

      Моторизиран обектив
      Моторизираният обектив може да се измества и фокусира автоматично с дистанционното управление. Изключително полезна функция за мобилни проектори или за проектори, монтирани на висок таван, с които е невъзможно да се работи ръчно.

      Мултимедиен проектор

      Виж Проектор

      Н

      О


      Обтегнати екрани (Tab-Tensioned)
      Вид прожекционен екран, който има връзки от всички страни на платното. Връзките придърпват платното, за да изравнят идеално прожекционната повърхност.

      Отместване на обектива (Lens Shift)
      Целта на отместването на обектива е да се придвижи картината нагоре/надолу или ляво/дясно, без проекторът да се накланя или премества. По този начин само с използване на функцията за отместване на обектива картината остава правоъгълна без да се деформира във формата на трапец, както се случва ако наклоним проектора. Отместването на обектива не е стандартна характеристика в ниския ценови клас мултимедийни проектори, а е присъща на по-скъпите модели и може да бъде ръчна или моторизирана. Функцията предоставя по-голяма гъвкавост при позиционирането на проектора спрямо екрана.

      П

      Проектор
      Устройство за получаване на видео сигнал и формиране на изображение върху външната повърхност (на екран или стена). Модерният проектор може да се нарече видеопроектор, мултимедиен проектор, цифров проектор, тъй като всички съвременни проектори могат да възпроизвеждат видео, да се използват за цифрово предаване и обработка на данни и са съвместими с PC. Основното предимство на проекторите е получаването на изображения, много пъти надвишаващи размера на самото устройство.


      Прожекционно разстояние (Throw Distance)
      Разстоянието, измервано от обектива на проектора до екрана. Проектор с варио обектив ще покрива редица прожекционни разстояния за всеки даден размер на изображението, докато проектор без варио обектив ще бъде в състояние да проектира един размер на изображението на определено разстояние от екрана.

      Прожекционно съотношение (Throw Ratio)
      За всеки даден проектор, широчината на изображението (W) в сравнение с разстоянието на прожектиране (D) е познато като прожекционно съотношение D / W. Така например, едно от най-често срещаните съотношения е 2.0. Това означава, че за да се получи широчина на изображението 2 м., проекторът трябва да бъде на разстояние 4 м. или D / W = 4/2 = 2,0.

      Р

      Резолюция на проектор/ разделителна способост на проектор

      Резолюцията е максималният брой отделни точки (пиксели), които проекторът е в състояние физически да показва. Резолюцията съответства на резолюцията на матрицата/ матриците, използвани в проектора. Проекторите са в състояние да конвертират входния сигнал в собствен формат, дори ако той не съответства на резолюцията на проектора. В този случай се стига до влошаване на детайлността и качеството на изображението.

      С
      Скоростта на цветното колело

      Скоростта, с която се върти цветното колело в DLP проекторите. Колкото по-висока е скоростта на въртене, толкова повече цветни изображения се редуват на екрана и по-малко вероятно е, че зрителят ще вижда артефакти на екрана, като "ефектът на дъгата". При скорост 1x, колелото се завърта с 3600 оборота в минута, или 60 Hz. 2 е 120Hz, т.е. два пъти скоростта на въртене на колелото или удвояване на броя на сегментите при скорост от 60 Hz (за всеки цвят колело се завърта 2 пъти) и т.н.

      Съотношение на мащабиране (Zoom Ratio)
      Съотношение на мащабиране е съотношението между най-малката и най-големата картина, която обективът може да проектора от фиксирано разстояние.

      Т

      У

      Ф

      Х

      Ц

      Ч

      Ш
      Широкоекранен/ широкоформатен проектор (Widescreen)
      Всички пропорции, които са по-широки от 4: 3 наричаме широкоекранни. Картината на широкоекранните телевизори е всъщност 16 единици широка и 9 единици висока. Общите широкоекранни филмови съотношения са 1.66: 1, 1.85: 1 и 2: 35: 1.
      A

      ANSI
      Американски институт за стандартизация (American National Standards Institute). Частна организация с нестопанска цел, която координира и администрира различни доброволни стандарти за продукти, услуги, процеси, системи и персонал в Съединените щати. Организацията също така координира стандартите на САЩ с международните стандарти, така че американските продукти могат да се използват по целия свят.

      ANSI Lumens
      Общата яркост на проектор се измерва в ANSI Lumens в чест на Американския национален институт за стандартизация, въвел първият стандарт за измерване. Тъй като центърът на проектираното изображение обикновено е по-ярък от ъглите, за коректно измерване на яркостта на цялото изображение се използва екран с еталонно покритие, разделен на 9 еднакви правоъгълника. В центъра на всеки правоъгълник се измерва яркостта (в луксове), намира се средноаритметичната стойност и се умножава по площта на екрана в квадратни метри (S, кв. м.):
      ANSI Lumen = (L1+L2+L3+L4+L5+L6+L7+L8+L9)/9 * S.

      I

      Іnрut Lаg

      Виж Забавяне

      S

      S-Video
      Стандарт за предаване на видео, който използва 4-пинов мини-DIN конектор за изпращане на видео информация за две сигнални съставки, наречени (яркостна, Y) и цветност (цвят, C). S-видео също е посочено като Y / C. Считан за по-високо качество на видео източник от композитното видео.

      Screen Trigger
      12V връзка на проектор с електрически екран, като екранът се разгъва, когато проекторът е включен и се навива, когато проекторът е изключен.

      SMPTE
      Общество на кино и телевизионните инженери. Основана през 1916 г. в САЩ търговска организация, която разработва стандарти и практики за филмовата и телевизионна индустрии.

      SPDIF
      Sony/ Philips Digital Interface. SPDIF е еднопосочен цифров аудио интерфейс за свързване на аудио оборудване.

      sRGB
      sRGB означава стандарт за предаване на червено Red, зелено Green и синьо Blue, който прави цвета равномерен независимо от платформата.

      SVGA
      SVGA е резолюция с 800 пиксела хоризонтално и 600 пиксела вертикално, даващи обща резолюция на изображението 480 000 отделни пиксели. SVGA има съотношение 4: 3.

      SXGA
      SXGA е резолюция с 1280 пиксела хоризонтално и 1024 пиксела вертикално, даващи обща резолюция от 1 310 720 отделни пиксели. SXGA има форматно съотношение 5: 4.

      SXRD
      SXRD (Silicon X-tal Reflective Display) е версия на Sony на LCD технологията. Използва се както за предно, така и за задно прожектиране и може да се срещне и в проекторите за домашно кино с висока разделителна способност и в следващото поколение 4K цифрова кино прожекция.

      Т

      TCO сертифицирани проектори
      TCO маркираният проектор е сертифициран да възпроизвежда отлични изображения с максимален размер на прожектираното изображение. В допълнение, проекторът е в съответствие с най-строгите изисквания за опазване на околната среда, като например ниска консумация на енергия и минимални нива на вредни за околната среда вещества. Има и изискване за еко режима, така че проекторът да може да се настрои за работа с по-ниска яркост, като по този начин се намалява шума, потреблението на енергия и се увеличава животът на лампата. Етикетът също така изисква от производителите да докажат, че работят активно за подобряване на околната среда.

      THX
      Tom Holman's eXperiment. Сертифициране за аудио оборудване и инсталация като стандарт, определен от THX Ltd., компания, собственост на Джордж Лукас. Обикновено насочено към аудио възпроизвеждане за видео и кино.

      U

      UHB
      Ултра висока яркост (Ultra High Brightness). Вид лампа за мултимедиен проектор.

      UHP
      Ултра висока яркост (Ultra High Brightness). Вид лампа за мултимедиен проектор.

       

      V

      VGA
      VGA е резолюция с 640 пиксела по хоризонтала и 480 вертикални пиксела, даващи обща резолюция на дисплея от 307 200 отделни пиксели. VGA има съотношение 4: 3.

      VGA изход
      15-пинов D-Sub изход на проектора, който ви позволява да свържете допълнителни монитори или проектори, за да изведете едно и също изображение. Също известен като RGB изход.

      Video Mirroring
      Изходен конектор на проектора, който позволява на монитор или друг проектор да споделят картина от един и същи видео източник.

      X

      XGA
      XGA е разделителна способност, която има 1024 пиксела, разположени хоризонтално и 768 пиксела, разположени вертикално, даващи обща резолюция на дисплея от 786 432 отделните пиксели. XGA резолюцията има съотношение на страните 4: 3.

      Z

      Zoom

      Виж Мащабиране

  • Последно разгледани