Контрастът на проектора е разликата в яркостта между най-светлите и най-тъмните части на изображението. Максималната яркост се постига при показване на бяло, а минималната-при показване на черен цвят. Колкото по-голяма е разликата, толкова по-голям контраст има проекторът. Поради нелинейният начин, по който човешкото око реагира на светлина, проекторите с по-висок контраст би трябвало на теория да имат по-добра производителност в тъмните участъци на картината и да показват повече нюанси на тъмно сиво до черно. Работи ли тази теория или е маркетингов трик? Можем ли да направим нещо, за да увеличим възприемания контраст?
В статията можете да намерите:
- Kонтрастът на проектора на теория и на практика. ANSI контраст и On/Of контраст-едно и също нещо ли е?.
- От какво зависи контрастното съотношение? Контраст на картината и околна осветеност.
- Контрастното съотношение на проектор в класна стая или в бизнес среда е без значение.
- Контрастът е един от най-важните показатели за качеството на проектор за домашно кино.
- Динамичен ирис и какво общо има с контраста на проектор.
- Как да получим по-висок контраст на проектора в реална обстановка?
Kонтрастът на проектора на теория и на практика.
- Контрастното съотношение, отбелязано на брошурата на проектора, може да бъде представено по два начина. Ако е указано само "Contrast", това обикновено означава On/ Off контраст, което е съотношението на най-бялото бяло и най-тъмната черно, което проекторът е в състояние да възпроизвежда (получени в идеално затъмнено помещение в различни изображения)..
- Ако е отбелязан "ANSI" контраст, съотношението е определено чрез показване на шахматна дъска на бели и черни квадрати с 50% на 50% бяло и черно и измерване на относителната яркост на всеки квадрат. Контрастното съотношение се получава чрез разделяне на усреднената стойност на "белите" на усреднената стойност на "черните" квадрати.
On/ Off разликата е винаги много по-голяма и по-често отбелязвана в спецификациите на проектора, но ANSI контрастът е малко по-точно представяне на това, което всъщност проекторът може да показва в една картина. "ANSI" контрастът (ANSI Американски институт за стандартизация) е доста нисък, така че голяма част от производителите на проектори не публикуват ANSI контраст на техните модели. Вместо това, те публикуват "On/ Off " контраст, "динамичен" контраст или просто "съотношение на контраст". Проблемът е, че няма строги и еднакви правила как да се измерва това съотношение, така че всеки производител използва свои собствени методи за измерване на контрастните съотношения на техните продукти и естествено използват метода, който показва най-доброто възможно съотношение на контраста. От друга страна, ако намерите "ANSI съотношение на контраст" в техническата спецификация на проектор-това е нещо, на което можете да разчитате, но най-вероятно няма да бъдете в състояние да сравните тази спецификация на конкурентни проектори, защото мнозинството от производителите просто не публикуват ANSI контрастното съотношение на проекторите си. Трябва да сте сигурни, че контрастът е измерен по един и същи начин, преди да вземат решение за покупка въз основа на контрастното съотношение на проектора, като за да се ориентирате, трябва да знаете, че "On/ Off " обикновено е с най-малко 25% по-висок от ANSI контрастът.
Стойностите върху брошурите, получени в идеални условия, често имат малка връзка със стойностите, получени в реалните условия, в които хората правят презентации или гледат филми и телевизия.
Каквото и да е действителното контрастно съотношение на даден проектор, то винаги ще бъде по-малко, когато се измерва на екрана и неговата стойност зависи най-вече от околната осветеност.
Контраст на картината и околна осветеност.
Светлината в стаята ще направи черното да изглежда по-скоро като тъмно сиво. Това намалява контраста, така че изображението изглежда плоско и измито. Това ще се случи, без значение какво е контрастното съотношение на вашия проектор.
Картината е създадена от светлина, проектирана върху бяла повърхност (прожекцията върху сиви или цветни повърхности е аналогична). Бялата екранната повърхност, без да е включен проектора, се равнява на най-черното в картината, а пълната яркост на включен проектор се равнява на най-яркото бяло в картината. Следователно, колкото по-светло е в стаята, толкова по светъл е екрана, толкова по-светло е най-черното в изображението. Колкото по-тъмна е стаята, толкова по-черен е екрана и толкова по-черно е черното. Светлинният диапазон между най-тъмното черно и най-яркото бяло на екрана, представлява съотношението на контраст на прожектираното изображение, като това не е коефициентът на контраст на проектора. Това означава, че стойността на черното зависи 100% от околната светлина в стаята.
- Контрастното съотношение на проектор в класна стая или в бизнес среда е без значение. Контрастното възприятие се влияе от осветеността на околната среда, а в класните стаи и бизнес зали винаги има светлина, така че разликата между два проектора с висок и нисък контраст става незабележима за човешкото око. При бизнес проекторите, яркостта (светлинният поток) е от първостепенно значение, а контрастът е второстепенен проблем. Бизнес презентациите обикновено не са особено чувствителни към контраста. Ако представяте електронна таблица или документ с черен текст на бял фон, очите ви ще го възприема правилно, дори ако контрастът е по-нисък. Същото важи и за слайдове за презентации, които използват светъл текст на тъмен фон или обратното.
- Контрастът е може би най-важният показател за качеството на даден проектор за домашно кино. Проекторите за домашно кино, работещи в тъмна среда, произвеждат картина с дълбоки нива на черното и ясно дефинирани подробности в сянка. Контрастът дава "дълбочина" на видео изображенията. Проектор с отличен контраст може да представи двуизмерния образ почти като триизмерен.
Динамичен ирис.
Динамичният ирис е устройство, вградено в някои проектори, което се намира между лампата и обектива. Много пъти в секунда, проекторът оценява общата яркост на проектираното изображение и след това отваря или затваря ириса, за да позволи повече или по-малко светлина да преминава през него.
Добрият динамичен ирис ще подобри on/off контраста. Тъмните сцени ще излязат по-тъмни, а светлите сцени ще се появят по-ярки. On/off контрастното съотношение ще се основава на най-бялото бяло, когато ириса е отворен и на най-черното черно, когато ириса е затворен. Динамичният ирис няма ефект върху ANSI контраста.
Какво можем да направим, за да получим по-висок контраст на проектора в реална обстановка?
- Проектори за домашно кино. Ако изграждате специализирано помещение за домашно кино, трябва да елиминирате светлината, включително трябва да се избягва разсеяната светлина от екрана, която се отразява от стените или тавана. Ако не желаете да боядисвате стените и тавана на стаята или хола, поне е желателно да използвате съвременните високо контрастни сиви екрани за домашно кино, които помагат да се подобри нивото на черното, когато има някаква околна или отразена светлина в стаята.
- Бизнес проектори. При презентации не винаги е възможно или удачно залата да е затъмнена. Обикновено има нужда от малко повече светлина в помещението, като би трябвало да затъмните прозорците, за да не влиза през тях пряка слънчева светлина. Можете да оставите светлините над публиката, но е добра идея да изключите светлините, които блестят над и на екрана. Ако не можете да контролирате светлината, то тогава, подобно на домашното кино, трябва да помислите за използване на екран със сива повърхност. Друг начин да се увеличи "възприемания" контраст е да се използва по-мощен източник на светлина (проектор с по-висока яркост).